Friday, May 20, 2016

UN Won't Explain Giving Egypt State Media Which Asks No Questions Inner City Press' Office

By Matthew Russell Lee
UNITED NATIONS, May 20 -- For ten years as Inner City Press covered the UN in ever greater detail, showing Secretary General Ban Ki-moon's Herve Ladsous' inept overseeing and cover up of sexual abuse and exploitation by peacekeepersdisparate treatment in Mali, dalliance with genocide in Sri Lanka and prospectively Burundi,impunity for cholera deaths in Haiti and until now for UN lead poisoning in Kosovo and cravenly pro-Saudi position on Yemen amid the airstrikes, it was never thrown out of the UN. 
Now it has beenNew York Times of May 14 here.  And even as groups like the Government Accountability Project tell Ban to reverse the eviction and give Inner City Press back its long time office and Resident Correspondent pass, Ban's UN tellingly moved to award Inner City Press' office to Egypt state media Al-Akhbar / Akhbar Elyoum. Tweeted photograph here.
On May 19, a sign for "Al Akhbar Yom" went up on Inner City Press' office - Inner City Press has STILL never seen the correspondent being given the stolen office. 
So on May 20 Inner City Press went to get an on the record explanation from Ban Ki-moon's spokesman Stephane Duajrric, before Ban sets out on a campaign trip to South Korea (denied by his senior adviser Kim Won-soo). 
Since the spin to the NYT is that Inner City Press' questions on corruption and censorship somehow block questions other correspondents want to ask, Inner City Press twice told Dujarric it would hold one question to the end. But Dujarric, showing that the spin is a scam, insisted: go ahead. 
So Inner City Press asked him, factually, when the last time he as spokesperson remembers Akhbar Elyom being in the brieifing room.
The UN says Resident Correspondents must be at the UN three days a week, but Inner City Press has never seen this person, former UN Correspondents Association president Sanaa Youssef, much less asking a question in the UN noon briefing.  
The point, of course, which Dujarric did everything he could to cut off, including walking out of the brieifng room and not returning, is what does it say about Ban Ki-moon's supposed commitment to free press to evict the investigative Press here every day for a state media never here, never with questions, which targets other journalists for arrest? 
The question is in a sense answering itself, but we will continue. Dujarric's deputy Farhan Haq after the briefing was heard telling DPI staff under Gallach that he had predicted Inner City Press would "go after" Akhbar Elyom.
This is today's UN: here's Haq on Jan 29, video here, and before. Haq claimed incorrectly that "non resident correspondent" passes get one through to the second floor: either years out of date or intentional inaccurate. This too is today's UN. 
Scribes speaking off the record according to the New York Times of May 14 "accused [ICP] of printing gossip, rumors." That UNCA's president rented an apartment to Palitha Kohona then granted his request to screenin the UN his government's war crimes denial film is no rumor or gossip. 
But Akhbar Elyom, to which Gallach's and Ban's MALU and UNCA have given Inner City Press' office, not only gets journalists in Egypt attested - it targets, with a "Muslim Brotherhood" smear, a journalist who works right in the UN. Arabic article here. 
This is the journalism that Ban Ki-moon and his Cristina Gallach want and reward. By taking away Inner City Press' office, it is now required to have a minder and is told to not ask diplomats questions. This is censorship.
Akhbar Elyom has been used to finger for imprisonment non-state journalists in Egypt. For example, in July 2015 Aboubakr Khallaf, the founder and head of the independent Electronic Media Syndicate (EMS), “was arrested after a news article was published by the government-owned daily Akhbar Elyoum.”